Mötesprotokoll

Nordic Cup möte den 8 december 2012

Start fältet:

  • Glenn Billqvist
  • Magnus Neergaard
  • Bo Lindgren
  • Per o Lars Hågeman
  • Bengt Dahlgren
  • Björn Almström
  • Svend Algren
  • Roy Palm
  • Jonny Karlsson
  • Chappie Bird
  • Janne Hansson

Mötesprotokoll.

Så var det då dags att summera racingsäsongen 2012.  Platsen för mötet var ett kärt återseende, eftersom det var några år sedan vi höll ett möte i Värlinge och i gargaget "The Oily Rag". Det det var en stor uppslutning och med Svensk och Dansk representation. Efter att ha tittat runt på alla fina bilar i garaget, så bjöd Magnus, Per och Bosse på en fantastisk god lunch buffe'. Stämmningen var som brukligt på topp.

Magnus Neergård utsågs till mötets ordförande och satte dagordingen för mötet. Undertecknad utsågs till protokollförare.

Återblick av racingsäsongen 2012.

Det ordades inte så mycket om enskilda tävlingar utan mer som helhet.

RHK Cupen 2012

Magnus Neergård tog ohotat hem totalsegern i RHK cupen med bred marginal. Desto jämnare var det mellan 2:an protokoll föraren och 3:an Janne Hanson.

 Freddie Dixon har säker ett finger med i spelet, med tanke på Riley´s dominans. Bugattis dagar är kanske över? Fortsättning följer och nästa år, så ser kanske listan annorlunda ut-vem vet!

Slutställning i RHK Cupen:

  1. Magnus Neergård, Riley 9 Brooklands     1931          47 p
  2. Glenn Billqvist, Riley TT Sprite               1935          29 p
  3. Janne Hansson          , Bugatti T35B       1928          27 p
  4. Per Gerdrum, Maserati 6CM                   1938          24 p
  5. Roland Haraldsson   Riley Brooklands     1929          18 p
  6. Roy Palm, MG N-Type single seater         1934          16 p         

Dock delades inga priser ut, eftersom ingen anmälde intresse av priserna.

Nordic Cup 2012

Segraren i  Nordic Cup var lite mer tveksamt kring, eftersom vi hade inte full koll på vem som körde alla tävlingarna i Nordic Cup. Efter lite resonerande så kom vi fram att det måste vara Magnus Neergård. Roy Palm har priset och skall överlämnas till Magnus vid ett lämpligt tillfälle.  

Nordic Cup2013

Vi diskuterade tävlingskalendern inför säsongen 2013 och följande tävlingar skall ingå i Nordic Cup 2013.

  • Jakriborg Prix 2013.                      9 maj (Kristiflygare)
  • Gälleråsen (RHK)                        14-16 juni
  • Svensk Sportvagns Meeting           5-7 juli
  • Munkebjerg Hillclimb                   11 augusti

Övriga tävlingar under året är:

  • Anderstorp                              24-26 maj
  • Copenhagen GP                          3-4 augusti
  • Falkenberg                                5-6 september

Bankalas.

Förra årets mycket uppskattade Bankalas kommer att återuppstå. Janne Hansson undersöker om och när vi kan hyra Sturup en eftermiddag för race. Eftermiddagens race avslutas med musik och mat.

Handikappsystemet inför 2013.

I stort har handikapp systemet fungerat väl under 2012, men det har varit lite situationer där det har varit svårt för snabbare bilar att få ett rättvist handikapp och möjligheten att fightas om pallplaceringarna. (Det största problemet verkar vara om vi strax före start överaskas av regn och handicapet är baserat på torrt väglag.)

Förslag till nästa års säsong är att köra Handikappsystemet på lördagen och fullrace på söndagen dvs snabbast vinner. Alla var eniga att prova detta system under 2013.

Nyheter inför racingsäsongen 2013

Förnya HTP

Magnus nämnde att HTP successivt måste förnyas till en kostnad av 500kr (Nationell FIA handling). Förnyelse av Internationell FIA handling ligger kring 3.500-4.000kr. Exakt pris kommer att meddelas senare. Observera att handlingarna inte behöver förnyas omedelbart utan först då de är 5 år gamla. (Detta gäller nu!)

Racingutrustning.

Magnus meddelade också att racingoverallerna tillverkade år 2000 eller senare är ok ytterligare 2 år. HANS (eller mer korrekt HNRS) utrustning gäller tills vidare ej förkrigsklassen med bilar utan störtbåge.

Tävlingspriser.

Tävlingspriser är ett lika omdiskuterat ämne som "att bli fler". Alla var eniga om de priser som delas ut vid tävlingar kan vi vara utan. Det diskuterades att ta fram en finare plakett som kan bl a. sättas på bilen och representera vinnare av Nordic Cup (1:a-3:a) samt året som man deltog i Nordic Cup.  Förslag till plakett kan baseras på VSCR logo. Roy undersöker kostnader och teknik för att göra dessa plaketter

Marknadsföring av Förkrigsklassen och Vintage Sports Car Register

Den eviga käpphästen är hur vi skall bli fler och nå ut till potentiella förare för vår klass. På mötet diskuterades flera möjligheter att synas och sprida vårt intresse och budskap.

Det som diskuterades mest under mötet är huruvida potentiella förkrigsbilar måste vara i enlighet med appendix K. Utmaningen är att nya potentiella bilar har kanske inga FIA handlingar och kanske inte uppfyller appendix K. Kanske kan dessa förare få dispens eller Nationell Handling som en del har. Kanske kan man få dispens att köra dessa förkrigsbilar på vissa tävlingar som t ex. Knutstorp.

Ny grupp för att bli fler

Det beslutades att tillsätta en grupp som undersöker vad som kan göras för att tillåta förkrigsbilar som inte uppfyller appendix K att vara med och tävla. Gruppen som tillsattes var :Magnus, Glenn, Janne och Lasse H. Denna grupp skall undersöka och diskutera med RHK samt MSCC, kring vad som är möjligt att göra för att tillåta fler att få vara med . Vi har bl a. ett helt gäng i Danmark som kanske skulle vilja vara med under rätt former.

Banderoll

Vi var eniga att vi skall ta fram en banderoll som vi kan ha på våra tält. Banderollen skall vara med logotypen och namnet VSCR.  Roy undersöker kostnader och forma, så fort han får förslag på Logotyp ifrån, Svend och Lasse H. Undertecknad bifogar ett förslag också.

Ny hemsida.

Roy tittar också på att ta fram en ny hemsida som kan administreras och uppdateras av oss själva.

 

Medlemsavgifter

 

Alla medlemar har betalt 200kr för 2013 utom:

  • Roland Haraldsson
  • Claude Theisen-Simony
  • Per-Olof Håkansson

Vi hoppas detta avklaras vid nästa mötestillfälle.

 

Protokollförare

Glenn Billqvist

 

 

 

Webbplats av Pindo Design | Bakgrundsbild av Racefoto