Hej Gammelbilsvänner,
Ja, då var det sjätte Jakriborg Prix till ända. Jakriborg Prix
2011 var som vanligt kan man säga! Vädret var perfekt och det var
så vindstilla, att en fjäder hade fallit som en sten. I ärlighetens
namn så var det lite vindsus när bilarna kom med ställ i kurvan
efter rakan, men det var också allt. Som vanligt var det en stor
och entusiastisk publik och en bra uppslutning med gamla sport-,
och racerbilar. Alla förare gjorde som vanligt sitt yttersta för
att vinna samt att bjuda publiken på fartupplevelser.
Det som däremot inte var som vanligt, var att vi fick långväga
delatagare och åskådare. Stig Andersson ifrån Stockholm körde tur
& retur I sin MG TC tillsammans med sina lurviga pudlar Austin
och Morris. Dessutom så deltoga Stig i tävlingen. Vi hade åskådare
som kom ifrån Göteborg med en Auburn. Man kan konstatera att
Jakriborg Prix är aldrig längre bort än ett gaspådrag.
Som vanligt var det jämt imellan vinnarna. Detta året handlade det
om tusendelar för att utse 2:an och 3:an. När det gäller vinnarna
av Jakriborg Prix 2011, så var det som vanligt bekanta ansikten. Ni
känner säkert igen dem:
Årets vinnare. Glenn Andersson i full action
I år delade vi ut inte bara det snabbate varvet utan också priset
till den bil och förare som söndagskörde på banan.
Einar Budde i full action (ena handen på ratten och andra på
Teremosflaskan)
Viktigt att nämna är att vi uppmuntrar alla förare att köra I sin
takt och vad bilen och föraren förmår. Vissa bilar är snabbare än
andra samt att vissa förare tävlar på riktigt. Vissa förare tävlar
med en gammelbil, för att det helt enkelt är kul. Jakriborg Prix är
och förblir en regularitetstävling där jämnaste varvtider gäller
och att det skall vara kul att vara med. Snabbaste tid och nytt
banrekord gick som vanligt till Glenn Andersson 39,297 sek jmf med
39:99 sek 2010. Söndagskörningstiden var 61,240 sek.
Resultaten publiceras på vår hemsida
http://www.vintagesportscar.se
Som vanligt, så vill vi passa på och tacka alla som gör Jakriborg
Prix möjligt dvs. alla entusiastiska förare och funktionärer som
ställer upp i vått och tort. Vi får inte glömma alla mekaniker som
höll igång bilarna och var moraliskt stöd för att förarna skall
göra sitt yttersta. Vi är också oerhört tacksamma för våra
sponsorer, utan dem hade inte Jakriborg Prix blivit den omfattning
och succé som det är idag. Sist men inte mist. Utan en entusiastisk
publik, så hade inte minnen och händelser ifrån Jakriborg Prix
förts vidare och talats om som t ex i Kretro, s blogg.
http://k-retro.blogspot.com/2011/06/jakriborg-prix-2011-krut-fran-forr.html
Nils Stjernqvist vår hovfotograf har tagit fina bilder och vill Ni ha förstoringar, så
hjälper Nils till för ett skäligt pris.
Kontakta Nils på stjernqvist@lsn.se Och till sist! Jakriborg
2012 kommer inte att bli ett vanligt Jakriborg Prix. Vi är säkra på
att nästa år kommer bli det största och mest öronbedövande samt
spektakulära Jakriborg Prix hittils. Boka in den 17 maj redan
nu.
Uppställning på Köpmanatorget på Jakriborg (trevligare inramning
än detta får man leta efter)
Vi önskar alla en härlig sommar och fint bilväder.
Jakriborg Prix kommittén
Resultat 2011
Förare | Bil | Tid varv 1 | Tid varv 2 | Tid varv 3 | Tid varv 4 | Tid varv 5 | Avvikelse | Plac. |
Glenn Andersson | Alfa Dana Jap | 00:39,468 | 00:39,297 | 00:39,487 | 00:39,303 | 55:02,313 | 00:00,190 | 1 |
Per Kristav | Morris 8 | 00:48,777 | 00:48,757 | 00:49,252 | 00:48,512 | 00:48,452 | 00:00,305 | 2 |
Einar Budde | Austin 7 Special | 01:01,240 | 00:59,208 | 01:00,106 | 00:59,348 | 00:59,513 | 00:00,305 | 2 |
Svend Algren | MG K1 Special | 00:47,050 | 00:47,263 | 00:46,777 | 00:47,249 | 00:47,561 | 00:00,312 | 4 |
Anders Nilsson | Riley Sprite TT -35 | 00:45,459 | 00:44,585 | 00:43,751 | 00:43,621 | 00:43,349 | 00:00,402 | 5 |
Magnus Neergaard | Riley 9 Brooklands | 00:47,272 | 00:47,543 | 00:48,143 | 00:47,044 | 00:47,056 | 00:00,499 | 6 |
Carl-Erik Billqvist | Riley Sprite TT -35 | 00:58,357 | 00:57,454 | 00:57,111 | 00:58,017 | 00:56,944 | 00:00,510 | 7 |
Carl-Axel Klarberg | Alfa Dana Jap | 00:45,421 | 00:44,994 | 00:43,949 | 00:45,347 | 00:44,605 | 00:00,742 | 8 |
Jan Hansson | Bugatti | 00:42,369 | 00:42,180 | 00:41,427 | 00:42,352 | 00:41,588 | 00:00,753 | 9 |
Lars Hågeman | Morgan 3-wheeler | 00:46,586 | 00:43,966 | 00:43,228 | 00:44,798 | 00:44,002 | 00:00,774 | 10 |
Roy Palm | MG N type -33 | 00:44,855 | 00:45,277 | 00:44,457 | 00:43,551 | 00:43,951 | 00:00,906 | 11 |
Peter Kirsten | MG TA | 00:52,581 | 00:51,308 | 00:52,765 | 00:52,180 | 00:51,179 | 00:01,001 | 12 |
Stig Andersson | MG TC | 00:54,149 | 00:50,764 | 01:39,608 | 00:48,993 | 00:49,164 | 00:01,771 | 13 |
Jörgen Palm | MG K3 | 00:00,000 | 00:00,000 | 00:00,000 | 00:00,000 | 00:00,000 | 00:00,000 | |
Roland Fröjd | Alfa Romeo 6C | 00:00,000 | 00:00,000 | 00:00,000 | 00:00,000 | 00:00,000 | 00:00,000 | |
Glenn Billqvist | Ford A Racer 29 | 00:00,000 | 00:00,000 | 00:00,000 | 00:00,000 | 00:00,000 | 00:00,000 | |
Per-Olof Håkansson | Bugatti T51 | 00:00,000 | 00:00,000 | 00:00,000 | 00:00,000 | 00:00,000 | 00:00,000 |