Resultat Jakriborg 2011

Hej Gammelbilsvänner,

Ja, då var det sjätte Jakriborg Prix till ända. Jakriborg Prix 2011 var som vanligt kan man säga! Vädret var perfekt och det var så vindstilla, att en fjäder hade fallit som en sten. I ärlighetens namn så var det lite vindsus när bilarna kom med ställ i kurvan efter rakan, men det var också allt. Som vanligt var det en stor och entusiastisk publik och en bra uppslutning med gamla sport-, och racerbilar. Alla förare gjorde som vanligt sitt yttersta för att vinna samt att bjuda publiken på fartupplevelser.

Det som däremot inte var som vanligt, var att vi fick långväga delatagare och åskådare. Stig Andersson ifrån Stockholm körde tur & retur I sin MG TC tillsammans med sina lurviga pudlar Austin och Morris. Dessutom så deltoga Stig i tävlingen. Vi hade åskådare som kom ifrån Göteborg med en Auburn. Man kan konstatera att Jakriborg Prix är aldrig längre bort än ett gaspådrag.

Som vanligt var det jämt imellan vinnarna. Detta året handlade det om tusendelar för att utse 2:an och 3:an. När det gäller vinnarna av Jakriborg Prix 2011, så var det som vanligt bekanta ansikten. Ni känner säkert igen dem:

  1. Glenn Andersson, Alfa Dana Jap
  2. Per Kristav, Morris 8 Special
  3. Einar Budde, Austin Seven (ej att förväxlas med Stig's pudel)


Glenn Andersson

Årets vinnare. Glenn Andersson i full action

I år delade vi ut inte bara det snabbate varvet utan också priset till den bil och förare som söndagskörde på banan.

  • Året snabbaste förare var: 1:a. Glenn Andersson, Alfa Dana Jap
  • Årets söndagskörare: 1:a. Einar Budde, Austin Seven (Priset skänktes av Johnnie Thorsén)


Einar Budde

Einar Budde i full action (ena handen på ratten och andra på Teremosflaskan)

Viktigt att nämna är att vi uppmuntrar alla förare att köra I sin takt och vad bilen och föraren förmår. Vissa bilar är snabbare än andra samt att vissa förare tävlar på riktigt. Vissa förare tävlar med en gammelbil, för att det helt enkelt är kul. Jakriborg Prix är och förblir en regularitetstävling där jämnaste varvtider gäller och att det skall vara kul att vara med. Snabbaste tid och nytt banrekord gick som vanligt till Glenn Andersson 39,297 sek jmf med 39:99 sek 2010. Söndagskörningstiden var 61,240 sek.

Resultaten publiceras på vår hemsida http://www.vintagesportscar.se

Som vanligt, så vill vi passa på och tacka alla som gör Jakriborg Prix möjligt dvs. alla entusiastiska förare och funktionärer som ställer upp i vått och tort. Vi får inte glömma alla mekaniker som höll igång bilarna och var moraliskt stöd för att förarna skall göra sitt yttersta. Vi är också oerhört tacksamma för våra sponsorer, utan dem hade inte Jakriborg Prix blivit den omfattning och succé som det är idag. Sist men inte mist. Utan en entusiastisk publik, så hade inte minnen och händelser ifrån Jakriborg Prix förts vidare och talats om som t ex i Kretro, s blogg. http://k-retro.blogspot.com/2011/06/jakriborg-prix-2011-krut-fran-forr.html

Nils Stjernqvist vår hovfotograf har tagit fina bilder och vill Ni ha förstoringar, så hjälper Nils till för ett skäligt pris.

Kontakta Nils på stjernqvist@lsn.se Och till sist! Jakriborg 2012 kommer inte att bli ett vanligt Jakriborg Prix. Vi är säkra på att nästa år kommer bli det största och mest öronbedövande samt spektakulära Jakriborg Prix hittils. Boka in den 17 maj redan nu.

Uppställning

Uppställning på Köpmanatorget på Jakriborg (trevligare inramning än detta får man leta efter)

Vi önskar alla en härlig sommar och fint bilväder.

Jakriborg Prix kommittén

Resultat 2011

Förare Bil Tid varv 1 Tid varv 2 Tid varv 3 Tid varv 4 Tid varv 5 Avvikelse Plac.
Glenn Andersson Alfa Dana Jap 00:39,468 00:39,297 00:39,487 00:39,303 55:02,313 00:00,190 1
Per Kristav Morris 8 00:48,777 00:48,757 00:49,252 00:48,512 00:48,452 00:00,305 2
Einar Budde Austin 7 Special 01:01,240 00:59,208 01:00,106 00:59,348 00:59,513 00:00,305 2
Svend Algren MG K1 Special 00:47,050 00:47,263 00:46,777 00:47,249 00:47,561 00:00,312 4
Anders Nilsson Riley Sprite TT -35 00:45,459 00:44,585 00:43,751 00:43,621 00:43,349 00:00,402 5
Magnus Neergaard Riley 9 Brooklands 00:47,272 00:47,543 00:48,143 00:47,044 00:47,056 00:00,499 6
Carl-Erik Billqvist Riley Sprite TT -35 00:58,357 00:57,454 00:57,111 00:58,017 00:56,944 00:00,510 7
Carl-Axel Klarberg Alfa Dana Jap 00:45,421 00:44,994 00:43,949 00:45,347 00:44,605 00:00,742 8
Jan Hansson Bugatti 00:42,369 00:42,180 00:41,427 00:42,352 00:41,588 00:00,753 9
Lars Hågeman Morgan 3-wheeler 00:46,586 00:43,966 00:43,228 00:44,798 00:44,002 00:00,774 10
Roy Palm MG N type -33 00:44,855 00:45,277 00:44,457 00:43,551 00:43,951 00:00,906 11
Peter Kirsten MG TA 00:52,581 00:51,308 00:52,765 00:52,180 00:51,179 00:01,001 12
Stig Andersson MG TC 00:54,149 00:50,764 01:39,608 00:48,993 00:49,164 00:01,771 13
Jörgen Palm MG K3 00:00,000 00:00,000 00:00,000 00:00,000 00:00,000 00:00,000  
Roland Fröjd Alfa Romeo 6C 00:00,000 00:00,000 00:00,000 00:00,000 00:00,000 00:00,000  
Glenn Billqvist Ford A Racer 29 00:00,000 00:00,000 00:00,000 00:00,000 00:00,000 00:00,000  
Per-Olof Håkansson Bugatti T51 00:00,000 00:00,000 00:00,000 00:00,000 00:00,000 00:00,000
Webbplats av Pindo Design | Bakgrundsbild av Racefoto