Bugatti Typ 51 GP

Årsmodell: 1931
Förare: Carl Anders Magnusson

1931 Bugatti T 51 GP

Tillverkningen började på 1930-talet och var fortsättningen av den framgångsrika tävlingsbilen Bugatti T 35 som sägs vara den segerrikaste bilen genom tiderna.

Bugatti T 51 byggdes endast i 40st exemplar mellan 1931-34 varav de tio första var ombyggda Bugatti T 35 med T 51 cylinderblock med dubbla kamaxlar till skillnad från T 35 som hade enkel kamaxel, förutom överdelen på motorn är T 35 och T 51 nästan helt lika vagnar, båda dessa vagnar byggdes enbart för Bugattis tävlingsverksamhet. Lyktor och skärmar kunde eftermonteras för körning på allmänväg.

 T 51 tillverkades i tre varianter på motorstorlekar

 T 51 2,3 Liter,  T 51A 1,5 Liter,  T 51C 2,0 Liter

Den här vagnen T 51 2,3 Liter 8-cyl radmotor DOHC på 180 hk

Enkel förgasare med kompressor, magnettändning, och startmotor

Vagnen är en rekonstruktion dels av original delar och nytillverkade

Den har används endast för tävlingsbruk i Europa   

  • Vevaxeln har kullager (Roller bearing crankshaft)

  • Kopplingen har keramiska belägg,

  • Växellådan konstant ingrep av kugghjul (Constant mesh conversion)

  • Bakaxel diff ( LSD Limited slip differential)

 

Ägare Carl Anders Magnusson

 

 

Webbplats av Pindo Design | Bakgrundsbild av Racefoto