Bugatti Typ 51

Årsmodell: 1931
Förare: Per-Olof Håkanson; Bilen är såld

Ettore Bugatti som kom ifrån en konstnärsfamilj från Milano i Italien byggde sin första bil redan 1901 då han var 20 år. Han började bygga bilar i eget namn 1909 i Molsheim i Frankrike.

I år 2009 är det alltså 100 år sen Bugatti startade bygga bilar i eget namn i Molsheim.

Utvecklingen av bilarna skedde på tävlingsbanorna och det gällde att hela tiden överträffa konkurrenterna. Framgångar på tävlingsbanorna bidrog till god försäljning av bilarna.

Bugatti hade ett "genombrott" med Bugatti Typ 35 som första gången presenterades vid Frankrikes Grand Prix i Lyon 1924.

Bugatti Typ 35 hade en rak 8 cylindrig motor med överliggande kamaxel och 3 ventiler per cylinder, aluminiumhjul med integrerade stora bromstrummor (330 mm i diameter) och med 8 stycken snedställda ekrar för bättre kylning. Framaxeln var gjord i ett stycke och var ihålig för att bli lättare och dessutom ge bättre vridstyrka. Kort efter introduktionen försågs även bilarna med kompressor.

Bugatti Typ 35 dominerade tävlingsbanorna under senare hälften av 1920-talet och det sägs vara den segerrikaste bilen genom tiderna. Lär vara cirka 1000 segrar under denna tid.

I början av 1930-talet försågs bilarna med dubbla överliggande kamaxlar som höjde effekten med cirka 40 hästkrafter till 180 hk. Typbeteckningen ändrades då till Bugatti Typ 51.

Bugatti Typ 51 vann tävlingar i början på 1930-talet men mot mitten och fram till andra världskrigets utbrott vann statsunderstödda Alfa Romeo, Auto Union och Mercedes.

Webbplats av Pindo Design | Bakgrundsbild av Racefoto