MG Magnette K1 Special

Årsmodell: 1933
Förare: Svend Algren

 

MG Magnette K1 special 1933 (K3 karosseri och tekn specifikation)

Rak 6 cylindrig motor med 4 ramlager och 1271 cc cylindervolym.

Marshall 75 kompressor och en maxeffekt på ca 100 hk vid 5000 varv/min,

max varvtal 7000.

Topplock av typ "cross-flow" med en överliggande kamaxel.

ENV 4-växlad förväljarlåda (Wilson patent).

Kaross av aluminium på ram av askträ.

Toppfart 160-180 km/tim

Magnette serien omfattade sportvagnsmodellerna K1 (189 st) och K2 (20 st) samt racersportsmodellen K3 som gjordes i 33 exemplar.

K3 tillverkades för landsvägslopp och banracing och MG vann 1933 såväl lag- som klasseger i det berömda Italienska landsvägsloppet Mille Miglia med ett lag bestående av 3 st K3. Samma år vann en K3 Ulster TT -loppet körd av den legendariske Tazio Nuvolari. K3 blev MG´s mest framgångsrika racermodell och vann i de följande åren åtskilliga lopp körd av såväl fabriksförare som privatförare.

Den här bilen har chassinummer K0408 och levererades 1933 som ett rullande chassi till Abbey Ltd, en karosserifirma som byggde specialmodeller. Efter 2:a världskriget kom bilen till Sverige, där chassit kortades och bilen byggdes om till K3 specifikationer, men med ett icke original karosseri.

Bilen har körts i historiska tävlingar i Sverige fram till slutet av 1990-talet. Därefter kom den till Danmark och sedan följde en renovering i England med ny kaross (exakt kopia av K3 från 1933). Efter färdigställandet har bilen deltagit i såväl "hill climbs" som banracing runt om i Europa (Knutstorp, Munkebjerg, Prescott, Monthlery,  Trois Epis och Brooklands.



Webbplats av Pindo Design | Bakgrundsbild av Racefoto