M.G. Magnette ”K3”, ”The Smith Car”

Årsmodell: 1934/37
Förare: Ingemar Wittström

1934 anmälde MG 3 st fabriksbilar till Mille Miglia i 1100 cc-klassen, i ett försök att upprepa framgångarna från 1933, då man slutade 1:a och 2:a. Endast denna "K 3" fullföljde loppet -34, och slutade 2.a i sin klass efter Piero Taruffi's Maserati. Bilen tävlade då med en 2-sitsig "K 3" kaross, och "slab tank" samt monterat reservhjul bak.

Bilen köptes sedan av den berömde hastighetsrekordsättaren A.T. "Goldie" Gardner, som sedan i sin tur sålde bilen till J.H.T. Smith, som utrustade bilen med en single seater-kaross 1937. Han modifierade karossen ett antal gånger och tävlade flitigt och framgångsrikt med bilen på banor som Donington Park och Crystal Palace, fram till krigsutbrottet.

Klassen hade 1935 ändrats att tillåta 1,5 litersmotorer. Huvudorsaken till att bilen blev en single seater var att få ner vikten samtidigt som motorn borrades upp till 1408 cc. Därmed kunde man någorlunda behålla sin konkurrenskraft mot ERA, Maserati och andra modernare racerbilar.

Motorn, var ursprungligen en kompressormatad, rak 6-cylindrig på 1086 cc, och gav 120 hästkrafter vid 6.500 varv/min och metanol. Växellådan är av förvalstyp.

Idag är motor på 1400 cc och ger ungefär samma effekt på bensin.

Bilen är en kopia som använder samtliga delar från orginalbilen, men med motor och ram utbytta (identiska med 1937 års utförande).

Webbplats av Pindo Design | Bakgrundsbild av Racefoto